Zastępowalność pracowników, czyli jak zapewnić ciągłość pracy?

Rotacja, a co za tym idzie potrzeba zastępowalności pracownika to wyzwanie dla wielu firm. Jak więc przygotować się do “zniknięcia” pracownika i zadbać o jego zastępstwo?

Pandemia wprowadziła spore zmiany na rynku pracy. Wielu ludzi straciło zatrudnienie, przez co musieli oni odnaleźć dla siebie miejsce w innych dziedzinach gospodarki. Masowe przejście firm na tryb pracy zdalnej otworzyło z kolei szersze możliwości zatrudnienia, bez konieczności ograniczania się wyłącznie do danego terytorium.

Jakie problemy niesie za sobą “zniknięcie” pracownika?

  • utrata wiedzy - pracownik zabiera ze sobą dane kontaktowe, powiązania między partnerami a kontrahentami, ustalenia projektowe,
  • brak informacji o zaplanowanych zadaniach, obiecanych tematach dla klientów - narażona jest więc jakość obsługi i relacje z kontrahentami,
  • przestój w realizacji zadań - na danym stanowisku,
  • czasochłonny proces rekrutacji,
  • czasochłonny proces wdrożenia,
  • koszt alternatywny - zadania, które mógł dalej realizować poprzedni pracownik oraz zadań, które mógłby zrealizować pracownik zajmujący się wdrażaniem nowej osoby,
  • trudność w rozwijaniu nowych pracowników w przypadku pracy zdalnej lub w modelu hybrydowym,
  • koszty administracyjne - związane z odejściem pracownika i zatrudnieniem nowej osoby.

Chcesz poznać sposób na problem zastępowalności?

Napisz do nas, aby zyskać dostęp do bezpłatnej 30-dniowej wersji systemu CRM

Umów konsultację

Jak systemy informatyczne pomagają w zastępowalności pracowników?

CRM jest idealnym miejscem do planowania zadań. Współdzielone między pracownikami kalendarze ułatwiają codzienne planowanie wspólnych spotkań, ale także okazują się mocno pomocne w przypadku zastępstwa.

Zastępowalność pracowników - współdzielony kalendarz do planowania pracy.

CRM to system, który porządkuje i usprawnia proces sprzedaży. Przechowywane są w nim dane także o potencjalnych klientach oraz transakcjach. Co w momencie, gdy odchodzi pracownik, który całą wiedzę i ustalenia z klientem zabiera ze sobą? CRM zabezpiecza Twoją firmę przed taką sytuacją, ponieważ możesz na bieżąco obserwować postępy w pozyskiwaniu klientów.

Zastępowalność pracowników - uporządkowany proces sprzedaży.

Kartoteki kontrahentów w CRM gromadzą pełną historię kontaktów z klientami w jednym miejscu. Nowa osoba bardzo szybko pozna swojego klienta i będzie na bieżąco w Waszej współpracy. Dzięki temu zapobiegnie się zbędnemu przestojowi w pracy i będzie można natychmiast obsłużyć klienta.

Zastępowalność pracowników - wiedza o kontrahentach.

Inne pliki firmowe takie jak umowy, czy projekty również możesz przechowywać w systemie CRM. Do tego zadania przewidziana jest specjalna powierzchnia, a mianowcie repozytorium plików, w którym każdy Twój dział może mieć własny folder do zamieszczania np. wzorów prezentacji lub firmowych ustaleń wewnętrznych

W CRM-ie projekt rozpisywany jest na zlecenia ze szczegółowym opisem zaprezentowany w przystępny sposób np. na kanbanie. Możliwe jest także wygenerowanie wykresu gantta. Wystarczy chwila, aby zorientować się - co zostało wykonane, a co jest zaplanowane.

Zastępowalność pracowników - uporządkowana realizacja projektów.

Wdrożenie nowego pracownika wiąże się ze szkoleniem i obserwacją oraz wspieraniem w pierwszych krokach. Cały czas będziesz na bieżąco bez poświęcania całej uwagi tylko tej sprawie, ponieważ będziesz mógł obserwować wszystkie notatki z wykonanych zadań swoich podwładnych. Gdy zobaczysz jakąś nieprawidłowość jesteś w stanie szybko zareagować i przekazać feedback.

Zastępowalność - weryfikacja działań pracownika.

Podsumowanie korzyści wdrożenia CRM w kontekście zastępowalności pracowników

  • CRM zabezpiecza managerów przed negatywnymi skutkami rotacji,
  • ułatwia zastępowalność pracownika podczas krótkich i długich urlopów,
  • zdecydowanie przyspiesza proces wdrażania nowego pracownika,
  • raportowanie umożliwia bieżące monitorowanie działań nowego pracownika i pomóc mu, gdy to jest konieczne,
  • nie utracisz danych bo będą przechowywane w bezpiecznym miejscu - w systemie.

Niezależnie od tego czy przedsiębiorstwo jest na początku rozwoju czy ma już ugruntowaną pozycję na rynku, mając w firmie system CRM jako podstawowe narzędzie do zarządzania sprzedażą, zabezpieczasz ją przed negatywnymi skutkami potencjalnej rotacji pracowników.

Dowiedz się więcej:

  • Co to jest CRM?
  • Ofertowanie w CRM: jak zarządzać tym procesem?
  • Wdrażanie kultury pracy z CRM w organizacji

Chcesz poznać sposób na problem zastępowalności?

Napisz do nas, aby zyskać dostęp do bezpłatnej 30-dniowej wersji systemu CRM

Umów konsultację

  • O Questy
  • Kariera
  • Dla partnera
  • Bezpieczeństwo
  • Finansowanie projektów

Questy

ul. Głogowska 31/33

60-702 Poznań

+48 506 504 540