Jak zwiększyć efektywność dzięki automatyzacji sprzedaży?

Automatyzacja w pracy handlowca jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi w usprawnianiu pracy oraz oszczędzaniu cennego czasu. Szczególnie w przypadku nieskomplikowanych i regularnie powtarzających się zadań może ona znacząco zwiększyć efektywność i ulepszyć procesy pozyskiwania klientów.

Automatyzacja procesów sprzedażowych - co to takiego?

Automatyzacja sprzedaży jest tematem popularnym obecnie zarówno wśród sprzedawców B2B, jak i B2C. Pod pojęciem tym kryją się wszystkie procesy lub ich grupy, w których udział człowieka nie jest potrzebny. Pominięcie konieczności ręcznego wprowadzania informacji czy transakcji pozwala tym samym handlowcowi skupić się na pozostałych elementach procesu, które wymagają jego uwagi.

Współcześnie coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na zastosowanie automatyzacji w różnych dziedzinach i działaniach handlowych oraz za pomocą różnorodnych narzędzi. Warto jednak pamiętać, iż celem automatyzacji sprzedaży nie jest dążenie do pełnego zastąpienia handlowca w działaniach sprzedażowych - zamiast tego powinna ona wspierać jego codzienne działania, umożliwiając mu coraz to lepsze wykonywanie jego pracy.

Chcesz zautomatyzować sprzedaż w Twojej firmie?

Napisz do nas, aby zyskać dostęp do bezpłatnej 30-dniowej wersji systemu CRM

Umów konsultację

System CRM w automatyzacji sprzedaży

Systemy zarządzania relacjami z klientami (CRM) pomagają pracownikom działów sprzedaży w organizacji ich codziennych aktywności oraz dążeniu do pozyskiwania nowych klientów i zawieraniu kolejnych transakcji.

Za pośrednictwem systemów CRM automatyzację można wprowadzać w wielu różnych obszarach, takich jak na przykład:

  • gromadzenie leadów z różnych miejsc;
  • koordynacja i efektywny transfer wiedzy;
  • zarządzanie wiadomościami e-mail z wielu skrzynek.

Część systemów CRM jest także w stanie automatyzować poszczególne działania handlowców, wykonując za nich dane aktywności.

Należy jednak pamiętać, że automatyzacja sprzedaży działa najlepiej, gdy wykorzystujemy ją w przypadku prostych czynności, które wielokrotnie się powtarzają - wtedy bowiem zyskamy dzięki temu najwięcej korzyści i efektów. w celu wskazania działań, które warto w ten sposób usprawnić niezbędne może okazać się przyjrzenie się całemu procesowi sprzedaży w przedsiębiorstwie i działaniom samych handlowców oraz najpowszechniejszych wśród nich aktywności.

Jak to wygląda w praktyce?

U podstaw automatyzacji sprzedaży stoją trzy główne filary - wyzwalacz (dowolna aktywność w procesie), z góry ustalone warunki oraz akcja - podjęcie działania. Poniżej przedstawiamy niektóre z wyzwalaczy, które w naszym systemie CRM mogą wywołać daną akcję:

Przykładowe wyzwalacze w procesie automatyzacji

Po ustaleniu konkretnego wyzwalacza system automatycznie określa, czy spełnione zostały poszczególne warunki prowadzące do wywołania określonej akcji. Tutaj możemy zobaczyć niektóre z takich warunków:

Przykładowe warunki w procesie automatyzacji systemu CRM

Ostatnim etapem w omawianym procesie automatyzacji sprzedaży jest podjęcie przez system założonych działań. Oto przykładowe z takich akcji:

Po ustaleniu konkretnego wyzwalacza system automatycznie określa, czy spełnione zostały poszczególne warunki prowadzące do wywołania określonej akcji. Tutaj możemy zobaczyć niektóre z takich warunków:

Przykładowe akcje w procesie automatyzacji

Zarządzanie potencjalną sprzedażą (szansą) - zmianami jej statusu na wygranie (np. pozyskanie klienta czy projektu) lub przegranie (utrata klienta/projektu) należy do jednych z podstawowych zadań systemu CRM. Dzięki gromadzeniu i przechowywaniu bazy kontrahentów wraz z historią współpracy system taki staje się kluczowym narzędziem w pracy każdego handlowca.

Przykład 1 – wygrana szansa sprzedaży, zmiana tagu

Pracownik działu sprzedaży zdobywa klienta i zamyka sprzedaż poprzez oznaczenie jej jako “wygrana”. Automatycznie system CRM rozpoznaje warunek - wygranie - i zmienia status kontrahenta na aktywną współpracę, natomiast w przypadku osoby kontaktowej podpiętej pod tą firmę dodaje tag, np. “klient_produktX”. Dzięki temu w systemie CRM segmentujemy nie tylko kontrahentów, ale również i osoby kontaktowe. Pozwala to później na wiele działań marketingowych, jak np. mailingi do określonej grupy odbiorców tworzonej na podstawie określonych tagów.

Działanie CRM online - zarządzanie kartą osoby kontrahenta

Wyzwalacz: zmiana statusu szansy sprzedaży

Warunek: szansa "wygrana"

Akcja: zmiana statusu na “aktywna współpraca” w karcie kontrahenta oraz dodanie tagu “KLIENT_PRODUKTX” w karcie osoby kontaktowej

Przykład 2 – przegrana szansa sprzedaży, zmiana tagu

Podobna segmentacja może również zachodzić w przypadku szans utraconych. w przypadku usprawnienia danego produktu bądź usługi można za pośrednictwem mailingu poinformować dawnego kontrahenta o takich nowościach i w przypadku jego zainteresowania będzie to okazją do rozpoczęcia rozmów sprzedażowych na nowo.

Zarządzanie utraconą szansą sprzedaży

Wyzwalacz: zmiana statusu szansy sprzedaży

Warunek: szansa “przegrana”

Akcja: zmiana statusu na “utracona szansa” w karcie kontrahenta oraz dodanie tagu “UTRACONASZANSA_PRODUKTX” w karcie osoby kontaktowej

Zarządzanie utraconą szansą sprzedaży w platformie CRM

Przykład 3 – automatyczne wiadomości SMS/e-mail

Automatyzacja procesów sprzedażowych jest narzędziem, które w znaczący sposób przyczyni się również do usprawnienia komunikacji pomiędzy firmą a jej kontrahentami. System obsługuje zarówno kontakt za pośrednictwem wiadomości SMS, jak i e-mailowych. Dzięki temu wdrożyć można chociażby cykliczne przypomnienia o konieczności serwisu czy też powiadomienia o nieuregulowanych fakturach. w automatyzatorze można więc na przykład zarejestrować następujące parametry:

Wyzwalacz: czas, codziennie o godz. 12:00

Warunek: proces rozpocznie się za X dni

Akcja: wyślij SMS o treści X

Zespół Questy nieustannie pracuje nad rozwojem tego mechanizmu, wdrażając – zgodnie z potrzebami – coraz to więcej dostępnych dla użytkowników funkcji.

Jakie korzyści niesie ze sobą automatyzacja sprzedaży z programem CRM?

  • Zerowy koszt integracji - nasze rozwiązanie działa w pełni samodzielnie i nie jest uzależnione od żadnej aplikacji zewnętrznej;
  • Zwiększona efektywność - lepsze wykorzystanie zasobów przekłada się na większą skuteczność działania organizacji;
  • Jedna solucja dla wielu problemów - nasze rozwiązanie oferuje zarówno możliwości automatyzacji, jak i system zarządzania relacjami z klientami;
  • Wydajniejsze dysponowanie czasu pracowników - automatyzacja sprzedaży pozwala lepiej wykorzystywać zasoby personalne;
  • Niższe koszty obsługi klienta - dzięki zautomatyzowaniu procesów sprzedażowych;
  • Zero ukrytych kosztów! - wybierając nasze rozwiązanie wiesz doskonale ile oraz za jaką wartość płacisz.

Wypróbuj już teraz i zaoszczędź nawet do 90% kosztów operacyjnych!

Skuteczność automatyzacji sprzedaży w oszczędności czasu i zwiększaniu efektywności została już niejednokrotnie potwierdzona w praktyce. Na dłuższą metę handlowcy powinni skupiać się na pozyskiwaniu kontrahentów, a proste czynności ich pracy (takie jak tworzenie ofert czy zamówień) powinny zostać maksymalnie ułatwione. Warto więc zadbać o to, by Twoi pracownicy mogli zająć się czymś innym niż przeznaczanie czasu na obsługę każdego pojedynczego zamówienia, których każdego dnia może pojawić się nawet kilkaset.

Dowiedz się więcej o naszych rozwiązaniach w automatyzacji sprzedaży i naszym systemie CRM oraz naszym doświadczeniu w tych obszarach i skontaktuj się z nami już teraz!

*https://www.forrester.com/report/Predictions+2018+Automation+Alters+The+Global+Workforce/RES139991

Chcesz zautomatyzować sprzedaż w Twojej firmie?

Napisz do nas, aby zyskać dostęp do bezpłatnej 30-dniowej wersji systemu CRM

Umów konsultację

Sprawdź też co piszemy o:

  • O Questy
  • Kariera
  • Dla partnera
  • Bezpieczeństwo
  • Finansowanie projektów

Questy

ul. Głogowska 31/33

60-702 Poznań

+48 506 504 540