Dashboard managera – jeden rzut oka, by poznać sytuację całej firmy

Jesteś managerem i każdego dnia podejmujesz decyzje, od których zależy rozwój firmy? Opierasz się na danych, czy masz kryształową kulę, która daje Ci właściwe odpowiedzi? Przeczytaj ten artykuł, a dowiesz się:

  • Czym jest dashboard managera?
  • Dlaczego menedżerowie chętnie z niego korzystają?
  • Jak go przygotować nie tracąc na to całego dnia?

Sprawdź kluczowe wskaźniki efektywności

Dashboard menedżera to narzędzie, które pozwoli Ci szybko zapoznać się z kluczowymi wskaźnikami efektywności (KPI). Jak szybko? Najlepiej, gdy do oceny sytuacji wystarczy rzut oka na dane.

Gdyby np. szef sprzedaży miał przejrzeć kilkadziesiąt dokumentów sprzedażowych, czy przeprowadzić rozmowę z każdym handlowcem w firmie - musiałby poświęcić wiele godzin na dobre rozeznanie.

W XXI wieku nie ma czasu na marnotrawstwo. Jednym z najdroższych zasobów jest czas, dlatego rozsądni menedżerowie starają się maksymalnie go wykorzystać, używając nowoczesnych rozwiązań i optymalizując procesy.

Chcesz być na bieżąco z działaniami Twojej firmy?

Napisz do nas, aby zyskać dostęp do bezpłatnej 30-dniowej wersji systemu CRM

Umów konsultację

Jak powinien wyglądać dashboard managera?

Jak pewnie wiesz nie ma uniwersalnego rozwiązania. To co powinno znaleźć się na desce rozdzielczej zależy od Ciebie, a właściwie od Twoich potrzeb.

Jesteś menedżerem sprzedaży? z pewnością chcesz obserwować aktualne wyniki sprzedażowe. Czy to wystarczy? Gdy wszystko idzie zgodnie z planem to możliwe, że tak. Gdy pojawią się przeszkody, pomocne będą dodatkowe dane. Co na przykład?

  • Poziom sprzedaży wg handlowców lub realizacja celów - kto radzi sobie najlepiej a kto najgorzej? Może wózek ciągnie jeden handlowiec lub przeciwnie - jeden odstaje od reszty i potrzebuje wsparcia.
  • Sprzedaż nie jest na odpowiednim poziomie? Cofnijmy się o krok - czy liczba zamówień, ofert i w końcu samych zapytań od klientów jest wystarczająca, aby zapewnić zakładaną sprzedaż w danym okresie?
  • Zespół traci klientów, a wprowadzane usprawnienia są dalekie od rzeczywistych problemów? Może pomocne okaże się tutaj zestawienie przyczyn utraty potencjalnych klientów.
  • Nie wiesz czy handlowcy robią to co zaplanowaliście? Możesz szybko podejrzeć listę aktywności lub przełączyć się na widok szans sprzedaży.

Jeśli korzystasz z systemu, CRM lub innego rozwiązania informatycznego - na pewno zbierasz tam dane, które są dla Twojej firmy, procesu i roli istotne i na tej podstawie zbudujesz zestaw kluczowych wskaźników.

Jako, że CRM jest nam bliski, chcielibyśmy pokazać Ci dashboard managera w kilku wersjach, a następnie jak w kilka sekund zbudować takie narzędzie. By zobaczyć jak powyższe przykłady działają w praktyce obejrzyj odcinek vloga, który znajduje się na początku tego artykułu.

Dashboard managera sprzedaży - przykłady

Dashboard managera to często jedna karta z kluczowymi parametrami. To czy powinna być to jedna czy wiele zakładek, zostawiamy do decyzji Tobie. Na naszym przykładzie jest to pulpit z wieloma zakładami - po to, abyśmy mogli pokazać Ci różne konfiguracje i możliwości. Tworząc własny pulpit - wybierz tylko te elementy, które uważasz u siebie za ważne.

Pierwsza zakładka przedstawia aktywności konkretnej osoby (kierownika):

  • kalendarz,
  • poziom realizacji moich celów - w tym sprzedaży,
  • zadania na dzień w formie listy - jeśli zadań jest bardzo dużo to ich przejrzenie na kalendarzu może sprawiać jakieś problemy, lista jest wtedy wygodniejsza.
Dashboard managera - aktywności kierownika

Druga zakładka to aktywność handlowców:

  • cele wszystkich handlowców,
  • ofertowanie - procentowy udział handlowców,
  • typy wykonanych aktywności - np. spotkania,
  • ostatnie zdarzenia - co dziś zostało wykonane z notatką.
Aktywnosci handlowcow - monitorowanie pracy zespołu sprzedaży

Trzecia zakładka odnosi się do szans sprzedaży:

  • lejek szans sprzedaży - tutaj: jaka jest wartość szans na danych etapach,
  • przyczyny utraty szans sprzedaży - wraz z komentarzem handlowca,
  • konwersja lejka - wskazuje procentową konwersje szans między etapami.
Szanse sprzedaży raportowanie konwersja lejka

Kolejna zakładka to sprzedaż:

  • wartość sprzedaży w miesiącach,
  • sprzedaż wg kategorii,
  • sprzedaż wg PH,
  • ranking kontrahentów.
Wyniki sprzedaży poziom realizacji sprzeday kpi

Ostatnia na którą chcemy zwrócić uwagę zawiera:

  • zdarzenia - czyli lista aktywności wykonanych przez handlowców.
monitorowanie działań handlowych - lista wykonanych zdarzeń

Jak stworzyć dashboard managera w kilka minut?

Załóżmy, że kilka z pokazanych przez Asię we vlogu raportów pasuje do Twoich potrzeb. Jak zbudować taki zestaw, pulpit menedżera w CRM?

Zanim zaczniemy, jedna uwaga: tutaj powinny znaleźć się wyłącznie kluczowe wskaźniki. Takie bez których nie jesteś w stanie ocenić czy zmierzacie w dobrym kierunku. Wiemy, że pokusa jest duża, ale nie staraj się wrzucić tutaj wszystkich możliwości. I tak z tego nie skorzystasz, będą Cię rozpraszać i zaciemniać pole widzenia.

Przechodzimy do zakładki w systemie CRM i wybieramy:

  • Dynamikę sprzedaży – jest to kluczowy wskaźnik. Sama wartość nic mi nie mówi jeśli nie widzę danych historycznych.
  • Listę zadań i kalendarz, aby nie pominąć zaplanowanych aktywności i spotkań.
  • Listę zdarzeń pracowników, aby obserwować ich działania i móc szybko zareagować.
  • Cele pracowników, aby obserwować ich indywidualne wyniki.

Jaki powinien być pulpit menedżera?

  • Zawiera wyłącznie kluczowe informacje.
  • Jest atrakcyjny wizualnie, spojrzenie na dane powinno wystarczyć, aby zapoznać się z sytuacją.
  • Dobrze, jeśli jest szybki do utworzenia i łatwy do modyfikacji.

Podsumowując...

Mamy nadzieję, że ten artykuł przybliżył Ci działanie pulpitu menedżera. Nie znajdziesz stałego wzoru na jego utworzenie. Dashboard managera powinien być dopasowany do Twoich potrzeb.

Jeśli chcesz wypróbować CRM w swojej firmie, skontaktuj się z nami, chętnie pomożemy Ci dopasować ten i inne widoki do Twoich potrzeb.

Chcesz być na bieżąco z działaniami Twojej firmy?

Napisz do nas, aby zyskać dostęp do bezpłatnej 30-dniowej wersji systemu CRM

Umów konsultację

Polecamy również:

  • O Questy
  • Kariera
  • Dla partnera
  • Bezpieczeństwo
  • Finansowanie projektów

Questy

ul. Głogowska 31/33

60-702 Poznań

+48 506 504 540