5 etapów wdrożenia systemu B2B w organizacji

Wdrożenie systemu B2B można podzielić na kilka etapów. Marta Kaźmierska, BDM Questy, omówi pięć kluczowych kroków skutecznego wdrożenia platformy sprzedażowej.

  • Wizja biznesowa
  • Przygotowanie platformy
  • Szkolenie pracowników
  • Wdrożenie klienta
  • Analiza, testowanie i doskonalenie

Wizja biznesowa

Wizja biznesowa to podstawa od której należy rozpocząć temat wdrożenia systemu B2B. Jeżeli ten etap jest dopiero przed Tobą, w jej określeniu może pomóc:

  • zdefiniowanie problemów z jakimi zmaga się Twoja sprzedaż,
  • określenie celów jakie chcecie osiągnąć poprzez wdrożenie,
  • wypisanie procesów, które ma obsłużyć platforma B2B.

Określenie wizji jest indywidualne dla każdej firmy. Wypisaliśmy jednak po kilka przykładów odpowiedzi na powyższe pytania, które warto sobie zadać.

Przykłady wyzwań z jakimi spotykają się producenci, dystrybutorzy lub hurtownicy, sprzedający produkty w segmencie B2B:

  • brak możliwości szybkiego przekazania dostępu do indywidualnej oferty produktowej,
  • konieczność poświęcania czasu na: przepisywanie zamówień do programu handlowo-magazynowego, przekazywanie klientom informacji o dostępności produktów czy rozliczeniach,
  • problematyczne informowanie o nowościach lub wyprzedażach,
  • brak wspólnej bazy wiedzy o kliencie i jego zamówieniach.

Zastanów się jaki jest cel wdrożenia systemu B2B w Twojej firmie oraz cele pośrednie. Najczęściej spotykamy się takimi celami jak:

  • osiągnięcie wzrostu sprzedaży o X%,
  • chęć sprzedaży produktów online 24 godziny przez 7 dni w tygodniu, czyli bez ograniczeń,
  • automatyzacja powtarzalnych czynności w obszarze sprzedaży i obsługi klienta,
  • zmniejszenie nadwyżki magazynowej,
  • przyspieszenie obsługi zamówień i zapytań ofertowych,
  • usprawnienie komunikacji z kontrahentami.

Zdefiniowanie kluczowych procesów również pomoże Ci w odpowiednim wyborze systemu B2B i przygotowaniu do sprzedaży produktów online. System B2B może wesprzeć Twój dział handlowy w prezentacji oferty, obsłudze zamówień, obsłudze zapytań ofertowych i negocjacji cen.

Wyznacz osobę odpowiedzialną za projekt (pracownika), która będzie miała czas i motywację do zapewnienia sukcesu Twojej firmie.

Chcesz korzystać z dopasowanej platformy B2B?

Skontaktuj się z nami już teraz i uzyskaj dostęp do darmowej 30-dniowej wersji próbnej platformy B2B

Umów konsultację

Dopasowanie platformy B2B do potrzeb Twojej firmy

Zanim przekażesz dostęp do platformy swoim kontrahentom zadbaj o czytelność informacji, które się w niej znajdują. Zwróć uwagę na to czy:

  • zdjęcia produktów są wyraźne i atrakcyjne,
  • opisy produktów są zrozumiałe,
  • do produktów są dodane odpowiednie znaczniki (np. promocja),
  • uzupełnione są informacje o produktach powiązanych,
  • klient ma dostęp do wszystkich niezbędnych informacji np. rozliczeń.

Jeżeli chcesz wyświetlić inne informacje danej grupie kontrahentów stwórz nowy profil i nadaj mu uprawnienia.

Szkolenie pracowników

Sam zakup platformy B2B nie wystarczy, aby osiągnąć sukces. Kluczową rolę odgrywają pracownicy, którzy będą na co dzień pracować z systemem B2B.

Dobrą praktyką jest zaangażowanie pracowników już na pierwszych etapach wyboru platformy (np. w celu ustalenia wyzwań z jakimi się spotykają na co dzień i powiązanych z nimi potrzeb).

Na etapie przekazania systemu pracownikom niezbędne jest przekazanie wizji i szkolenie. Upewnij się, że Twoi handlowcy wiedzą:

  • jak zalogować się do panelu,
  • w jaki sposób zweryfikować zamówienia,
  • czy wiedzą jak wygląda panel klienta, jak się do niego zalogować oraz jak zachęcić klientów do korzystania z platformy.

Przekazanie platformy klientom

Zachęć klientów do składania zamówień przez system B2B, wskazując korzyści np.:

  • nieograniczony dostęp do oferty produktowej,
  • swoboda w składaniu zamówień (z dowolnego miejsca o dowolnym czasie),
  • szybkie informacje o dostępności produktów,
  • możliwość tworzenia ofert dla klienta końcowego.

Skorzystaj ze specjalnej promocji, która zachęci klientów do składania zamówień online.

Analiza, testowanie i doskonalenie

Monitoruj aktywność Twoich klientów w platformie. Sprawdź, kto logował się do systemu B2B, a kto nie. Sprawdzaj wartości koszyków swoich klientów.

Jeżeli widzisz, że klient loguje się, ale nie składa zamówień lub nie loguje się wcale skontaktuj się z nim i ustal przyczynę. Testuj różne rozwiązania, dodawaj nowe ogłoszenia, promuj produkty, dopasuj produkty powiązane. Obserwuj jak klienci reagują na zmiany i stale doskonal swoją ofertę.

Chcesz korzystać z dopasowanej platformy B2B?

Skontaktuj się z nami już teraz i uzyskaj dostęp do darmowej 30-dniowej wersji próbnej platformy B2B

Umów konsultację

Warto przeczytać:

  • O Questy
  • Kariera
  • Dla partnera
  • Bezpieczeństwo
  • Finansowanie projektów

Questy

ul. Głogowska 31/33

60-702 Poznań

+48 506 504 540