5 etapów wdrożenia systemu B2B w organizacji
Wdrożenie systemu B2B można podzielić na kilka etapów. Marta Kaźmierska, BDM Questy, omówi pięć kluczowych kroków skutecznego wdrożenia platformy sprzedażowej.
- Wizja biznesowa
- Przygotowanie platformy
- Szkolenie pracowników
- Wdrożenie klienta
- Analiza, testowanie i doskonalenie
Wizja biznesowa
Wizja biznesowa to podstawa od której należy rozpocząć temat wdrożenia systemu B2B. Jeżeli ten etap jest dopiero przed Tobą, w jej określeniu może pomóc:
- zdefiniowanie problemów z jakimi zmaga się Twoja sprzedaż,
- określenie celów jakie chcecie osiągnąć poprzez wdrożenie,
- wypisanie procesów, które ma obsłużyć platforma B2B.
Określenie wizji jest indywidualne dla każdej firmy. Wypisaliśmy jednak po kilka przykładów odpowiedzi na powyższe pytania, które warto sobie zadać.
Przykłady wyzwań z jakimi spotykają się producenci, dystrybutorzy lub hurtownicy, sprzedający produkty w segmencie B2B:
- brak możliwości szybkiego przekazania dostępu do indywidualnej oferty produktowej,
- konieczność poświęcania czasu na: przepisywanie zamówień do programu handlowo-magazynowego, przekazywanie klientom informacji o dostępności produktów czy rozliczeniach,
- problematyczne informowanie o nowościach lub wyprzedażach,
- brak wspólnej bazy wiedzy o kliencie i jego zamówieniach.
Zastanów się jaki jest cel wdrożenia systemu B2B w Twojej firmie oraz cele pośrednie. Najczęściej spotykamy się takimi celami jak:
- osiągnięcie wzrostu sprzedaży o X%,
- chęć sprzedaży produktów online 24 godziny przez 7 dni w tygodniu, czyli bez ograniczeń,
- automatyzacja powtarzalnych czynności w obszarze sprzedaży i obsługi klienta,
- zmniejszenie nadwyżki magazynowej,
- przyspieszenie obsługi zamówień i zapytań ofertowych,
- usprawnienie komunikacji z kontrahentami.
Zdefiniowanie kluczowych procesów również pomoże Ci w odpowiednim wyborze systemu B2B i przygotowaniu do sprzedaży produktów online. System B2B może wesprzeć Twój dział handlowy w prezentacji oferty, obsłudze zamówień, obsłudze zapytań ofertowych i negocjacji cen.
Wyznacz osobę odpowiedzialną za projekt (pracownika), która będzie miała czas i motywację do zapewnienia sukcesu Twojej firmie.
Chcesz korzystać z dopasowanej platformy B2B?
Skontaktuj się z nami już teraz i uzyskaj dostęp do darmowej 30-dniowej wersji próbnej platformy B2B
Umów konsultację
Dopasowanie platformy B2B do potrzeb Twojej firmy
Zanim przekażesz dostęp do platformy swoim kontrahentom zadbaj o czytelność informacji, które się w niej znajdują. Zwróć uwagę na to czy:
- zdjęcia produktów są wyraźne i atrakcyjne,
- opisy produktów są zrozumiałe,
- do produktów są dodane odpowiednie znaczniki (np. promocja),
- uzupełnione są informacje o produktach powiązanych,
- klient ma dostęp do wszystkich niezbędnych informacji np. rozliczeń.
Jeżeli chcesz wyświetlić inne informacje danej grupie kontrahentów stwórz nowy profil i nadaj mu uprawnienia.
Szkolenie pracowników
Sam zakup platformy B2B nie wystarczy, aby osiągnąć sukces. Kluczową rolę odgrywają pracownicy, którzy będą na co dzień pracować z systemem B2B.
Dobrą praktyką jest zaangażowanie pracowników już na pierwszych etapach wyboru platformy (np. w celu ustalenia wyzwań z jakimi się spotykają na co dzień i powiązanych z nimi potrzeb).
Na etapie przekazania systemu pracownikom niezbędne jest przekazanie wizji i szkolenie. Upewnij się, że Twoi handlowcy wiedzą:
- jak zalogować się do panelu,
- w jaki sposób zweryfikować zamówienia,
- czy wiedzą jak wygląda panel klienta, jak się do niego zalogować oraz jak zachęcić klientów do korzystania z platformy.
Przekazanie platformy klientom
Zachęć klientów do składania zamówień przez system B2B, wskazując korzyści np.:
- nieograniczony dostęp do oferty produktowej,
- swoboda w składaniu zamówień (z dowolnego miejsca o dowolnym czasie),
- szybkie informacje o dostępności produktów,
- możliwość tworzenia ofert dla klienta końcowego.
Skorzystaj ze specjalnej promocji, która zachęci klientów do składania zamówień online.
Analiza, testowanie i doskonalenie
Monitoruj aktywność Twoich klientów w platformie. Sprawdź, kto logował się do systemu B2B, a kto nie. Sprawdzaj wartości koszyków swoich klientów.
Jeżeli widzisz, że klient loguje się, ale nie składa zamówień lub nie loguje się wcale skontaktuj się z nim i ustal przyczynę. Testuj różne rozwiązania, dodawaj nowe ogłoszenia, promuj produkty, dopasuj produkty powiązane. Obserwuj jak klienci reagują na zmiany i stale doskonal swoją ofertę.
Chcesz korzystać z dopasowanej platformy B2B?
Skontaktuj się z nami już teraz i uzyskaj dostęp do darmowej 30-dniowej wersji próbnej platformy B2B
Umów konsultację
Warto przeczytać: