System B2B - przeznaczenie i najważniejsze funkcje

Obecnie sprzedaż coraz częściej ma miejsce w Internecie. Klienci doceniają wygodę takich zakupów oraz możliwość przeglądania oferty i składania zamówień w dowolnym miejscu i czasie. To, co od dawna jest zauważalnym trendem w sprzedaży detalicznej, staje się również coraz powszechniejszym standardem na rynku B2B. Dlatego właśnie systemy B2B stają się coraz bardziej popularne. Wartość segmentu B2B każdego roku rośnie i wygląda na to, że ten trend będzie kontynuowany.

W badaniach rynkowych można wyodrębnić cztery przeważające trendy w sprzedaży B2B:

  • Profesjonalizacja w procesie sprzedaży.
  • Optymalizacja struktury sprzedaży.
  • Budowa oferty wartości.
  • Cyfryzacja sprzedaży.

Tematem niniejszego odcinka będzie ostatni punkt, czyli przeniesienie do Internetu sprzedaży w modelu B2B.

Powody dla wdrożenia systemu B2B

Możesz się zastanawiać - po co w mojej firmie taka platforma, skoro w tej chwili radzimy sobie bez niej? Zamówienia spływają obecnie tradycyjnymi kanałami - mailowo, telefonicznie i za pośrednictwem handlowców. Co można uzyskać zmieniając taki stan rzeczy?

Wdrożenie dobrego systemu B2B wiąże się z istotnymi korzyściami:

  • budowanie konkurencyjności firmy w procesie sprzedażowym,
  • zautomatyzowanie wybranych działań pracowników,
  • szybsza realizacja zamówień,
  • oszczędność czasu handlowców,
  • obniżenie kosztów obsługi klienta.

System B2B to również ułatwienia i korzyści dla kontrahentów właściciela platformy. Zazwyczaj doceniają oni:

  • całodobową dostępność oferty,
  • możliwość zdalnego składania zamówień,
  • nieograniczony czas na zapoznanie się z ofertą i dokonanie wyboru.

Gdzie sprawdzi się system B2B?

Platforma sprzedażowa tego typu to idealne oprogramowanie dla:

  • firm produkcyjnych, które handlują z siecią dystrybutorów,
  • dystrybutorów obsługujących odbiorców biznesowych,
  • hurtowników, których oferta skierowana jest do podmiotów tworzących łańcuch dostaw.

Obecnie niemal każda branża sprzedająca fizyczne produkty może dopasować platformę B2B do swoich działań i czerpać z niej wymienione wyżej korzyści.

Chcesz bezpłatnie przetestować funkcje systemu do sprzedaży B2B?

Skontaktuj się z nami już teraz i uzyskaj dostęp do darmowej 30-dniowej wersji próbnej systemu do sprzedaży B2B

Umów konsultację

Najbardziej przydatne funkcje systemu B2B

Każda firma chcąca rozpocząć sprzedaż w Internecie może mieć nieco inne procesy i potrzeby. Oznacza to, że dla każdej z nich system B2B przybierze nieco inną formę. Można jednak bez trudu wskazać dziesięć najbardziej przydatnych funkcji platformy B2B, z których warto skorzystać właściwie w każdym przypadku.

1. Podstawową funkcjonalnością systemu B2B jest możliwość prowadzenia sprzedaży hurtowej w trybie online. Klient może przejrzeć ofertę Twojego przedsiębiorstwa w dowolnym miejscu i czasie. Warto, aby proces składania zamówienia był dla niego jak najprostszy - dlatego zadbaj o:

  • wyczerpujące opisy produktów,
  • ciekawe zdjęcia,
  • funkcjonalną wyszukiwarkę produktów,
  • opcję wyboru widoku oferty produktowej,
  • koszyk, który zapisuje w pamięci dodane produkty.

W przypadku pytań dotyczących specyfikacji produktu, klient nie musi kontaktować się z opiekunem handlowym, gdyż takie dane znajdują się w kartotece produktu. Gdy zaś sprzedawane przedmioty występują w wielu konfiguracjach, możemy przygotować konfigurator produktu, dzięki któremu kontrahenci będą mogli samodzielnie dobrać interesujące ich elementy.

2. Spersonalizowany pulpit klienta - czyli pierwsze miejsce, które widzi Twój klient po zalogowaniu się do platformy. To dobra okazja do tego, by wyświetlić mu tutaj produkty indywidualnie dopasowane do jego preferencji. W tym miejscu sprawdzają się również sekcje z informacjami o:

  • rekomendowanych produktach,
  • promocjach,
  • limicie kupieckim,
  • statusie złożonych przez klienta zamówień.
Platforma B2B - panel klienta

3. Integracja z systemem handlowym - bardzo istotne jest to, aby platforma B2B odzwierciedlała bieżącą ofertę firmy i jej aktualne stany magazynowe. Informacje o produktach, cenach, stanach magazynowych, fakturach i płatnościach pobierane są do niej wprost z systemu handlowo - magazynowego. W drugą stronę przesyłane są zamówienia.

4. Zapytania ofertowe i negocjacje cen. Klient bez konieczności bezpośredniego kontaktu z handlowcem może w dowolnym momencie złożyć zapytanie ofertowe, które będzie później rozpatrzone w systemie B2B. W ten sam sposób kontrahent może negocjować cenę. Zaczyna od złożenia oferty, następnie handlowiec sprawdza, czy mieści się ona w progu cenowym akceptowanym przez firmę i przyjmuje ją lub odrzuca.

Platforma B2B - składanie zapytania ofertowego

5. Dostęp do faktur i rozliczeń. To niewątpliwie duże ułatwienie dla klienta, który w każdej chwili może przejrzeć poprzednie transakcje i otrzymane od nas dokumenty finansowe. A w razie jakichś wątpliwości - zawsze może skontaktować się z opiekunem.

6. Zamówienia handlowców - to funkcjonalność pomagająca pracownikom działającym poza biurem. Jeśli sprzedawca wybiera się na spotkanie z klientem i chce w jego imieniu złożyć zamówienie, użyje w tym celu właśnie tego narzędzia. Funkcja ta przydaje się również w przypadku tych klientów, którzy nie chcą odejść od tradycyjnego modelu składania zamówień mailem lub telefonicznie.

7. Ofertowanie klienta końcowego jest funkcją przeznaczoną dla tych kontrahentów, którzy odsprzedają produkty dalej i dlatego tworzą oferty własnym klientom. Ofertowanie takie jest bardzo proste - kontrahent wybiera interesujące go produkty, narzuca swoją marżę i generuje plik PDF.

8. Wielowalutowość i wielojęzyczność - bardzo przydatna funkcja, jeżeli pośród Twoich klientów znajdują się również firmy zagraniczne. Możesz udostępnić im system B2B w wielu wersjach językowych oraz umożliwić wybór najwygodniejszej dla nich waluty.

Platforma B2B - wielojęzyczność w systemie

9. Powiadomienia e-mail - to funkcja, dzięki której możemy automatycznie informować klienta lub pracownika o każdym ważnym wydarzeniu. Kontrahent może otrzymać powiadomienie na przykład o nowej fakturze lub rozpatrzeniu zapytania ofertowego. Pracownik natomiast może być powiadomiony o pojawieniu się nowego zamówienia lub zapytania.

10. Ogłoszenia, promocje, newslettery - komunikacja z klientami nigdy nie może być traktowana po macoszemu. Choć platforma B2B powinna funkcjonować jak najbardziej samoobsługowo, warto czasem przekazywać kontrahentom najważniejsze informacje, nagradzać wybrane grupy klientów promocjami i regularnie wysyłać newslettery wszystkim zainteresowanym użytkownikom.

Chcesz bezpłatnie przetestować funkcje systemu do sprzedaży B2B?

Skontaktuj się z nami już teraz i uzyskaj dostęp do darmowej 30-dniowej wersji próbnej systemu do sprzedaży B2B

Umów konsultację

Warto przeczytać:

  • O Questy
  • Kariera
  • Dla partnera
  • Bezpieczeństwo
  • Finansowanie projektów

Questy

ul. Głogowska 31/33

60-702 Poznań

+48 506 504 540