System B2B - przeznaczenie i najważniejsze funkcje
Rola platformy sprzedażowej B2B we współczesnym biznesie
Obecnie sprzedaż produktów firmom i konsumentom coraz częściej ma miejsce w Internecie. Klienci indywidualni doceniają wygodę takiego kanału sprzedaży oraz dostęp do oferty i zamawianie w dowolnym miejscu i czasie. To, co od dawna jest zauważalnym trendem w sprzedaży detalicznej, staje się również coraz powszechniejszym standardem w sprzedaży hurtowej. Dlatego właśnie warto mieć system wspierający sprzedaż internetową i tego typu procesy handlowe. Nie bez powodu systemy B2B z roku na rok stają się coraz bardziej popularne. Wartość segmentu B2B na elektronicznych rynkach stale rośnie i wygląda na to, że trend ten będzie kontynuowany.
W badaniach rynkowych można wyodrębnić cztery przeważające trendy w sprzedaży hurtowej:
- Profesjonalizacja w procesie sprzedaży.
- Optymalizacja struktury sprzedaży i procesów biznesowych firm.
- Budowa atrakcyjnej oferty wartości.
- Cyfryzacja sprzedaży – rozwój elektronicznych rynków.
Tematem powyższego filmu oraz niniejszego bloga będzie ostatni punkt, czyli e-commerce B2B – obsługa zamówień klientów biznesowych w systemie wspierającym sprzedaż online. Chcesz dowiedzieć się, na co zwrócić uwagę rozważając wdrożenie systemu B2B, jakie funkcje będą najważniejsze dla zespołu handlowego i jak właściwie dokonać wyboru systemu? Czytaj dalej!
Przed Tobą wybór platformy B2B? Wypróbuj bezpłatnie program B2B już teraz!
Skontaktuj się z nami, by wypróbować system handlowy w darmowej, 30-dniowej wersji demo
Umów konsultację
Powody dla wdrożenia systemu B2B
Możesz się zastanawiać - po co w mojej firmie platforma sprzedażowa B2B do obsługi zamówień klientów na rynkach elektronicznych, skoro w tej chwili radzimy sobie bez niej? Obecnie klienci mają możliwość składania zamówień tradycyjnymi kanałami - mailowo, telefonicznie i za pośrednictwem handlowców. Co można uzyskać zmieniając taki stan rzeczy z platformą handlową B2B do sprzedaży internetowej?
Dobry system B2B zarządzania sprzedażą online wiąże się z istotnymi korzyściami:
- budowanie konkurencyjności firmy w procesie sprzedażowym,
- automatyzacja wybranych działań pracowników,
- szybsza realizacja zamówień,
- oszczędność czasu handlowców,
- obniżenie kosztów obsługi klienta.
Platforma e-commerce to również ułatwienia i korzyści dla kontrahentów właściciela platformy. System pozwala klientom wchodzić w interakcję z Twoją firmą w dogodnym dla nich miejscu i czasie. Zazwyczaj doceniają oni:
- całodobową dostępność aktualnej oferty produktowej,
- możliwość składania zamówień zdalnie i stały dostęp do historii zamówień,
- **nieograniczony czas na zapoznanie się z ofertą handlową ** i dokonanie wyboru.
Gdzie sprawdzi się system B2B i B2C? Systemy informatyczne B2B dla firm
Wdrożenie platformy sprzedażowej tego typu to idealne rozwiązanie dla:
- firm produkcyjnych, które handlują z siecią dystrybutorów,
- dystrybutorów obsługujących odbiorców biznesowych,
- hurtowników, których oferta skierowana jest do podmiotów tworzących łańcuch dostaw.
Obecnie niemal każda branża sprzedająca fizyczne produkty może sobie pozwolić na współpracę w systemie B2B, dopasowanie platformy zakupowej do swoich działań i czerpanie z niej wymienionych wyżej korzyści. Poniżej przedstawiamy najważniejsze funkcje, które powinieneś mieć na oku podczas wyboru platformy B2B.
Najbardziej przydatne funkcje systemu B2B
Każda firma chcąca rozpocząć sprzedaż w Internecie może mieć nieco inne procesy i potrzeby. Oznacza to, że dla każdej z nich system B2B przybierze nieco inną formę. Można jednak bez trudu wskazać dziesięć najbardziej przydatnych funkcji, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze platformy dedykowanej firmom B2B – okazują się one bowiem przydatne niemal w każdym przypadku.
1. Sprzedaż hurtowa online – usprawnij proces składania zamówień
Podstawową funkcją systemu sprzedaży e-commerce B2B jest możliwość składania zamówień w trybie online. Klient może przejrzeć ofertę Twojego przedsiębiorstwa w dowolnym miejscu i czasie. Warto, aby proces składania zamówienia był dla niego jak najprostszy - dlatego zadbaj o:
- wyczerpujące opisy produktów z oferty handlowej,
- ciekawe zdjęcia,
- funkcjonalną wyszukiwarkę produktów,
- opcję wyboru widoku oferty produktowej,
- koszyk, który zapisuje w pamięci dodane produkty.
Czy system informatyczny B2B rozwiązuje też inne problemy sprzedaży hurtowej? Tak! W przypadku pytań dotyczących specyfikacji produktu, klient nie musi kontaktować się z opiekunem handlowym, gdyż takie dane znajdują się w kartotece produktu. Gdy zaś sprzedawane przedmioty występują w wielu konfiguracjach, możemy przygotować konfigurator produktu, dzięki któremu kontrahenci będą mogli samodzielnie dobrać interesujące ich elementy.
2. Spersonalizowany pulpit klienta – dedykowany system B2B z dbałością o szczegóły
To pierwsze miejsce, które widzi Twój klient po zalogowaniu się do platformy. W jaki sposób ten element platformy zakupowej B2B może pomóc w efektywnym wsparciu działań handlowych? To dobra okazja do tego, by wyświetlić mu tutaj produkty indywidualnie dopasowane do jego preferencji. W tym miejscu sprawdzają się również sekcje z informacjami o:
- rekomendowanych produktach,
- promocjach,
- limicie kupieckim,
- statusie złożonych przez klienta zamówień.
3. Integracja platformy handlowej B2B z systemem ERP
Dlaczego warto postawić na program B2B zintegrowany z systemem ERP? Integracja z ERP odpowiada na podstawowe problemy systemów sprzedaży hurtowej. Bardzo istotne jest bowiem, aby platforma B2B odzwierciedlała aktualną ofertę firmy i jej bieżące stany magazynowe. Dzięki integracji platformy, informacje o produktach, cenach, stanach magazynowych, fakturach i płatnościach pobierane są do programu B2B wprost z oprogramowania handlowo-magazynowego. W drugą stronę (do systemu ERP) dobry system sprzedaży hurtowej przesyła zamówienia klienta.
4. Zapytania ofertowe, negocjacje cen i przejrzyste cenniki systemu B2B
Klient bez konieczności bezpośredniego kontaktu z handlowcem może w dowolnym momencie złożyć zapytanie ofertowe, które będzie później rozpatrzone w systemie B2B. W ten sam sposób kontrahent może negocjować cenę. Zaczyna od złożenia oferty, następnie handlowiec sprawdza, czy mieści się ona w progu cenowym akceptowanym przez firmę i przyjmuje ją lub odrzuca – wszystko bezpośrednio w programie B2B!
5. Dostęp do faktur i rozliczeń
Historia zamówień wraz z fakturami i rozliczeniami to niewątpliwie duże ułatwienie dla klienta, który w programie B2B w każdej chwili może przejrzeć poprzednie transakcje i otrzymane dokumenty finansowe. A w razie jakichś wątpliwości - zawsze może skontaktować się z opiekunem odpowiedzialnym za obsługę klienta, do którego kontakt szybko i łatwo znajdzie w platformie B2B.
6. System zamówień B2B tworzonych przez handlowców
Wdrożenie platformy sprzedażowej z funkcją zamówień handlowców to rozwiązanie pomagające pracownikom działającym poza biurem. Jeśli sprzedawca wybiera się na spotkanie z klientem i chce w jego imieniu złożyć zamówienie, użyje w tym celu właśnie tego narzędzia programu B2B. Funkcja ta przydaje się również w przypadku tych klientów, którzy nie chcą odejść od tradycyjnego systemu zamówień za pośrednictwem e-maila lub telefonu.
7. Ofertowanie klienta końcowego
Ofertowanie jest funkcją systemu zarządzania sprzedażą sklepu internetowego przeznaczoną dla tych kontrahentów, którzy odsprzedają produkty dalej i dlatego tworzą oferty własnym klientom. Takie ofertowanie jest bardzo proste - system pozwala klientom wybrać interesujące ich produkty, narzucić swoją marżę i wygenerować plik PDF.
8. Wielojęzyczność i wielowalutowość – istotne przy wyborze systemu dla firm międzynarodowych
Warto mieć system handlowy pozwalający na obsługę wielu języków i walut – szczególnie jeżeli pośród Twoich klientów znajdują się również firmy zagraniczne. Możesz udostępnić im swój sklep internetowy w wielu wersjach językowych oraz umożliwić wybór najwygodniejszej dla nich waluty bezpośrednio w platformie handlowej B2B. Dlatego tak istotne jest pytanie – czy w wybranej przeze mnie platformie zakupowej istnieje opcja rozbudowy systemu w ramach wyjścia na rynki zagraniczne?
9. Dodatkowa automatyzacja procesów sprzedaży dzięki powiadomieniom e-mail
To funkcja programu B2B, dzięki której możemy automatycznie informować klienta lub pracownika o każdym ważnym wydarzeniu. Kontrahent może otrzymać powiadomienie na przykład o nowej fakturze lub rozpatrzeniu zapytania ofertowego. Pracownik natomiast może być powiadomiony o pojawieniu się w systemie zamówienia lub zapytania.
10. Ogłoszenia, promocje i newslettery w platformie zakupowej B2B
Komunikacja z klientami nigdy nie może być traktowana po macoszemu. Choć obsługa systemu i sama platforma B2B powinny funkcjonować jak najbardziej samoobsługowo, warto czasem przekazywać kontrahentom najważniejsze informacje, nagradzać wybrane grupy klientów promocjami i regularnie wysyłać newslettery wszystkim zainteresowanym użytkownikom. Odpowiednie wykorzystanie tych funkcji to niezbędny element dążenia do profesjonalizacji w procesie sprzedaży produktów firmom z pomocą platformy B2B i wzrostu zysków.
Sprawdź także inne nasze materiały omawiające B2B jako system informatyczny:
- Co to jest platforma B2B?
- Wdrożenie platformy sprzedażowej kluczem do zwiększenia sprzedaży
- Platforma dedykowana firmom – integracja platformy B2B z ERP
Chcesz bezpłatnie przetestować funkcje systemu do sprzedaży B2B?
Skontaktuj się z nami już teraz, by wypróbować system B2B podczas darmowej 30-dniowej wersji próbnej
Umów konsultację