Czym jest platforma B2B?

Platforma platformie nie równa. Co warto o nich wiedzieć?

Materiał ten przeznaczony jest przede wszystkim dla przedsiębiorstw trudniących się handlem hurtowym, które chcą rozpocząć sprzedaż B2B online z wykorzystaniem platformy sprzedażowej. Odpowiadamy w nim na poniższe pytania:

  • Czym jest platforma B2B?
  • Gdzie się najlepiej sprawdza rozwiązanie tego typu?
  • Jakie korzyści daje udane wdrożenie platformy B2B?
  • Jakie są najważniejsze funkcje dobrej platformy B2B?
  • Na czym polega integracja platformy B2B z systemem handlowym?
  • Która platforma sprzedażowa jest lepsza – gotowa czy dedykowana?

Zanim przejdziemy do odpowiedzi na powyższe pytania, rozwińmy najpierw skrót “B2B”. Pochodzi on z języka angielskiego, od zwrotu „business to business” i oznacza stosunki handlowe między co najmniej dwiema firmami. Tak więc sprzedaż w modelu B2B zachodzi wtedy, kiedy handlują ze sobą dwa lub więcej podmioty gospodarcze. Relacja handlowa pomiędzy firmą a klientem indywidualnym określana jest natomiast jako B2C (“business to customer”).

Czym jest platforma B2B?

Platforma B2B to oprogramowanie przeznaczone do sprzedaży B2B online, które wspiera zdalną obsługę klientów biznesowych składających zamówienia B2B. W tym miejscu należy podkreślić, że jest to oprogramowanie indywidualne – platforma B2B przeznaczona jest wyłącznie dla Twojej firmy i jej klientów.

Tego typu rozwiązanie sprawdza się najlepiej w przypadku hurtowni, firm dystrybucyjnych i producentów. Jeśli więc Twoja organizacja zajmuje się cyklicznymi dostawami biznesowymi lub prowadzi zakrojoną na szeroką skalę sprzedaż B2B i dystrybucję hurtową, to platforma B2B jest stworzona właśnie dla niej.

Jakie korzyści daje udane wdrożenie platformy B2B?

  • umożliwienie całodobowego prowadzenia sprzedaży B2B – niezależnie od dnia czy godziny,
  • umożliwienie klientowi nieprzerwanego dostępu do kompletnej oferty produktowej oraz składania zamówień bez konieczności kontaktu ze sprzedawcą,
  • przeprowadzanie transakcji online bez konieczności opłacania prowizji, które są nieodłącznym elementem w przypadku działania na platformach zakupowych,
  • podniesione wyniki sprzedaży,
  • oszczędność czasu pracowników uzyskana dzięki automatyzacji powtarzalnych czynności,
  • niższy koszt obsługi kontrahentów i zamówień B2B,
  • usprawniona komunikacja z kontrahentami,
  • zmniejszona ilość pomyłek.

Rozpocznij sprzedaż internetową z platformą B2B

Skontaktuj się z nami już teraz i uzyskaj dostęp do darmowej 30-dniowej wersji próbnej platformy sprzedażowej B2B

Umów konsultację

Jakie są najważniejsze funkcje dobrej platformy B2B?

  • integracja z programem handlowo-magazynowym,
  • stała dostępność oferty produktowej, również w indywidualnych dla konkretnego klienta cenach,
  • panel klienta umożliwiający mu samoobsługę w takich kwestiach jak dostęp do spersonalizowanej oferty czy możliwość składania zamówień B2B lub zapytań ofertowych,
  • rozbudowana baza kontrahentów, obejmująca również historię współpracy,
  • pakiet automatycznych raportów pozwalających analizować takie zagadnienia jak rankingi produktów, klientów czy wartości koszyka,
  • elastyczny komunikator z historią konwersacji
  • funkcja ogłoszeń i promocji, dzięki której można dotrzeć z komunikatem reklamowym do wybranej grupy odbiorców,
  • promocje, powiadomienia mailowe, newslettery – czyli pakiet funkcji do przekazywania klientowi informacji o ofercie w platformie sprzedażowej.
Czym jest platforma B2B? Między innymi samoobsługowym panelem klienta

Na czym polega integracja platformy B2B z systemem handlowym?

Jeśli Twoja firma istnieje na rynku od dłuższego czasu, być może korzystasz już z systemu handlowo-magazynowego. Oprogramowanie tego typu bez problemu może być zintegrowane z platformą B2B.

Na czym to polega? Platforma B2B pobiera z systemu handlowo-magazynowego faktury i płatności oraz dane o kontrahentach i produktach – w tym przypisane im ceny i stany magazynowe. Proces integracji jest dwukierunkowy, ponieważ platforma sprzedażowa przesyła do systemu handlowego kompletne zamówienia B2B.

Jakie są tego plusy? Stany magazynowe i ceny wykorzystywane przez platformę B2B są zawsze aktualne i zgodne ze stanem rzeczywistym. Nie jest również konieczne ręczne przepisywanie zamówień B2B do systemu ERP. W ten sposób oszczędzasz czas i minimalizujesz ryzyko wystąpienia błędów.

Jeśli Twoja firma nie pracuje jeszcze na oprogramowaniu handlowo-magazynowym, to nie ma powodów do zmiartwień. Swoje produkty do platformy sprzedażowej możesz dodać ręcznie lub przenieść je z przygotowanego wcześniej pliku.

Jaka platforma jest lepsza – gotowa czy dedykowana?

Różnice między różnymi typami platform B2B dotyczą głównie funkcji, które oferują poszczególne rozwiązania. Inny zestaw możliwości w zakresie sprzedaży B2B daje tzw. „gotowa platforma”, a inne “dedykowana” – czyli taka tworzona “na miarę” klienta.

Dla małych i średnich firm najlepszym wyborem jest w zdecydowanej większości przypadków będzie gotowa platforma B2B. Takie rozwiązanie jest nie tylko stosunkowo niedrogie, ale również proste w implementacji – sprzedaż B2B za jego pomocą można zacząć niemalże natychmiast. Z drugiej strony, w dużych przedsiębiorstwach o niestandardowych procesach i potrzebach najlepsze będą dedykowane platformy sprzedażowe.

Jest też trzeci sposób, będący połączeniem zalet obu rodzajów platform. W tym modelu w ciągu kilku dni udostępniamy klientowi gotową platformę, która może wystartować ze sprzedażą B2B od razu. Następnie stopniowo rozbudowujemy ją w kierunku dedykowanego rozwiązania.

Tego typu “ewolucyjne” podejście ma kilka ważnych zalet:

  • w tym modelu koszt inwestycji jest minimalnym obciążeniem budżetu firmy, zwłaszcza, że zamiast kupować licencję, może wybrać ona leasing lub abonament miesięczny,
  • nie trzeba czekać ze sprzedażą B2B, aż dostawca oprogramowania skończy tworzyć dedykowaną platformę sprzedażową – pracę można zacząć praktycznie od razu,
  • jeśli producent oprogramowania oferuje zarówno gotowe, jak i dedykowane platformy, istnieje duże prawdopodobieństwo, że przejście z jednej wersji platformy B2B na drugą odbędzie się bez poważniejszych ingerencji w funkcjonowanie systemu.

Idąc dalej, pora wyjaśnić różnice między kupnem a wynajmem platformy B2B. W tym pierwszym wypadku nabywasz licencję systemu na własność, a oprogramowanie możesz zainstalować na swoim serwerze (lub ewentualnie zlecić to dostawcy). Opieka nad systemem leży wtedy po Twojej stronie (chyba że zdecydujesz się na umowę SLA). Wybierając opcję abonamentu, platforma sprzedażowa instalowana jest na serwerze dostawcy. Na jego barkach spoczywa też wtedy cała odpowiedzialność za dostarczane oprogramowanie.

Jeśli chciałbyś porozmawiać o organizacji internetowej sprzedaży B2B, masz pytania dotyczące możliwości naszej platformy lub interesują Cię inne kwestie dotyczące systemów B2B – napisz lub zadzwoń, chętnie służymy pomocą. Jeśli natomiast chcesz dowiedzieć się więcej o platformach B2B, systemach CRM i rozwiązaniach do zarządzania usługami, polecamy subskrybowanie naszych kanałów oraz częste odwiedzanie naszych blogów.

Rozpocznij sprzedaż internetową z platformą B2B

Skontaktuj się z nami już teraz i uzyskaj dostęp do darmowej 30-dniowej wersji próbnej platformy sprzedażowej B2B

Umów konsultację

Dowiedz się więcej o platformach B2B:

  • O Questy
  • Kariera
  • Dla partnera
  • Bezpieczeństwo
  • Finansowanie projektów

Questy

ul. Głogowska 31/33

60-702 Poznań

+48 506 504 540