Czym jest platforma B2B?

Czym jest platforma B2B?



Platforma platformie nie równa. Co warto o nich wiedzieć?

Materiał ten przeznaczony jest przede wszystkim dla przedsiębiorstw trudniących się handlem hurtowym, które chcą zacząć sprzedaż swoich produktów w Internecie. Odpowiadamy w nim na poniższe pytania:

  • Czym jest platforma B2B?
  • Gdzie się najlepiej sprawdza rozwiązanie tego typu?
  • Jakie korzyści daje udane wdrożenie platformy B2B?
  • Jakie są najważniejsze funkcje dobrej platformy B2B?
  • Na czym polega integracja platformy B2B z systemem handlowym?
  • Jaka platforma jest lepsza - gotowa czy dedykowana?

Zanim przejdziemy do odpowiedzi na powyższe pytania, rozwińmy najpierw skrót “B2B”. Pochodzi on z języka angielskiego, od zwrotu „business to business” i oznacza stosunki handlowe między co najmniej dwiema firmami. Tak więc sprzedaż w modelu B2B zachodzi wtedy, kiedy handlują ze sobą dwa lub więcej podmioty gospodarcze. Relacja handlowa pomiędzy firmą a klientem indywidualnym określana jest natomiast jako B2C (“business to customer”).


Czym jest platforma B2B?

Platforma B2B to oprogramowanie przeznaczone do sprzedaży online, które wspiera zdalną obsługę klientów biznesowych. W tym miejscu należy podkreślić, że jest to oprogramowanie indywidualne - platforma B2B przeznaczona jest wyłącznie dla Twojej firmy i jej klientów.

Tego typu rozwiązanie sprawdza się najlepiej w przypadku hurtowni, firm dystrybucyjnych i producentów. Jeśli więc Twoja organizacja zajmuje się cyklicznymi dostawami biznesowymi lub prowadzi zakrojoną na szeroką skalę dystrybucję hurtową, to platforma B2B jest stworzona właśnie dla niej.


Jakie korzyści daje udane wdrożenie platformy B2B?

  • umożliwienie całodobowego prowadzenia sprzedaży - niezależnie od dnia czy godziny,
  • umożliwienie klientowi nieprzerwanego dostępu do kompletnej oferty produktowej oraz składania zamówień bez konieczności kontaktu ze sprzedawcą,
  • przeprowadzanie transakcji online bez konieczności opłacania prowizji, które są nieodłącznym elementem w przypadku działania na platformach zakupowych,
  • podniesione wyniki sprzedaży,
  • oszczędność czasu pracowników uzyskana dzięki automatyzacji powtarzalnych czynności,
  • niższy koszt obsługi kontrahentów,
  • usprawniona komunikacja z kontrahentami,
  • zmniejszona ilość pomyłek.

Chcesz rozpocząć sprzedaż internetową?

Skontaktuj się z nami już teraz i uzyskaj dostęp do darmowej 30-dniowej wersji próbnej systemu do sprzedaży internetowej B2B


Jakie są najważniejsze funkcje dobrej platformy B2B?

  • integracja z programem handlowo-magazynowym,
  • stała dostępność oferty produktowej, również w indywidualnych dla konkretnego klienta cenach,
  • panel klienta umożliwiający mu samoobsługę w takich kwestiach jak dostęp do spersonalizowanej oferty czy możliwość składania zamówień lub zapytań ofertowych,
  • rozbudowana baza kontrahentów, obejmująca również historię współpracy,
  • pakiet automatycznych raportów pozwalających analizować takie zagadnienia jak rankingi produktów, klientów czy wartości koszyka,
  • elastyczny komunikator z historią konwersacji
  • funkcja ogłoszeń i promocji, dzięki której można dotrzeć z komunikatem reklamowym do wybranej grupy odbiorców,
  • promocje, powiadomienia mailowe, newslettery - czyli pakiet funkcji do przekazywania klientowi informacji o ofercie.



Na czym polega integracja platformy B2B z systemem handlowym?

Jeśli Twoja firma istnieje na rynku od dłuższego czasu, być może korzystasz już z systemu handlowo-magazynowego. Oprogramowanie tego typu może być zintegrowane z platformą B2B.

Na czym to polega? Platforma B2B pobiera z systemu handlowo-magazynowego faktury i płatności oraz dane o kontrahentach i produktach - w tym przypisane im ceny i stan magazynowy. Proces integracji jest dwukierunkowy, ponieważ platforma przesyła do systemu handlowego zamówienia.

Jakie są tego plusy? Stany magazynowe i ceny wykorzystywane przez platformę B2B są zawsze aktualne i zgodne ze stanem rzeczywistym. Nie jest również konieczne ręczne przepisywanie zamówień do systemu handlowo-magazynowego. W ten sposób oszczędzasz czas i minimalizujesz ryzyko wystąpienia błędów.

Jeśli Twoja firma nie pracuje jeszcze na oprogramowaniu handlowo-magazynowym, to nie ma powodów do zmiartwień. Swoje produkty do platformy możesz dodać ręcznie lub przenieść je z przygotowanego wcześniej pliku.


Jaka platforma jest lepsza - gotowa czy dedykowana?

Różnice między różnymi typami platform B2B dotyczą głównie funkcji, które oferują poszczególne rozwiązania. Inny zestaw możliwości daje tzw. „gotowa platforma”, a inne “dedykowana” - czyli taka tworzona niejako “na miarę” klienta.

Dla małych i średnich firm najlepszym wyborem jest gotowa platforma B2B. Takie rozwiązanie jest nie tylko stosunkowo niedrogie, ale również proste w implementacji - sprzedaż za jego pomocą można zacząć niemalże natychmiast. Z drugiej strony, w dużych przedsiębiorstwach o niestandardowych procesach i potrzebach najlepsze będą platformy dedykowane.

Jest też trzeci sposób, będący połączeniem zalet obu rodzajów platform. W tym modelu w ciągu kilku dni udostępniamy klientowi gotową platformę, która może wystartować ze sprzedażą od razu. Następnie stopniowo rozbudowujemy ją w kierunku dedykowanego rozwiązania.


Tego typu “ewolucyjne” podejście ma kilka ważnych zalet:

  • w tym modelu koszt inwestycji jest minimalnym obciążeniem budżetu firmy, zwłaszcza, że zamiast kupować licencję, można wybrać leasing lub abonament miesięczny,
  • nie trzeba czekać ze sprzedażą, aż dostawca oprogramowania skończy tworzyć dedykowaną platformę - można zacząć pracę od razu
  • jeśli producent oprogramowania oferuje zarówno gotowe, jak i dedykowane platformy, istnieje duże prawdopodobieństwo, że przejście z jednej wersji na drugą odbędzie się bez poważniejszych ingerencji w funkcjonowanie systemu.

Pora wyjaśnić różnice między kupnem a wynajmem. W tym pierwszym wypadku nabywasz licencję systemu na własność, a oprogramowanie możesz zainstalować na swoim serwerze (lub ewentualnie zlecić to dostawcy). Opieka nad systemem leży wtedy po Twojej stronie (chyba, że zdecydujesz się na umowę SLA). Wybierając opcję abonamentu, system instalowany jest na serwerze dostawcy. Na jego barkach spoczywa też cała odpowiedzialność za oprogramowanie.

Jeśli chciałbyś porozmawiać o organizacji internetowej sprzedaży hurtowej, masz pytania dotyczące możliwości naszej platformy lub interesują Cię inne kwestie dotyczące systemów B2B - napisz lub zadzwoń, chętnie służymy pomocą. Jeśli natomiast chcesz dowiedzieć się więcej o platformach B2B, systemach CRM i rozwiązaniach do zarządzania usługami, polecamy subskrybowanie naszych kanałów oraz częste odwiedzanie naszych blogów.

Chcesz rozpocząć sprzedaż internetową?

Skontaktuj się z nami już teraz i uzyskaj dostęp do darmowej 30-dniowej wersji próbnej systemu do sprzedaży internetowej B2B



Warto przeczytać: