Najpopularniejszych 5 funkcji w systemach CRM dla firm - RANKING 2020

Najpopularniejszych 5 funkcji w systemach CRM dla firm - RANKING 2020


Systemy CRM oferują szeroką gamę funkcji, które dają użytkownikom całą mnogość możliwości. Przyjrzeliśmy się, z których z nich najczęściej korzystają nasi klienci i co jest dla nich najbardziej istotne w codziennej pracy. Tak właśnie powstał ten ranking, w którym przedstawiamy pięć najczęściej wykorzystywanych funkcji CRM dla firm.



1 - Szanse sprzedaży

Istnieje ważny powód, dla którego to właśnie ta funkcja otwiera nasz ranking. Szanse sprzedaży to element, który gładko wpisuje się w filozofię stosowania lejka sprzedaży. Jako taki jest zaś jedną z najczęściej używanych funkcji.

System CRM dla firm bez moduły szans sprzedaży można porównać do samochodu bez kierownicy - może i da się nim jechać, a przy sporej dawce szczęścia nawet dotrzeć do celu, jednak zazwyczaj efekt finalny będzie raczej nieciekawy i ratunkiem będą już tylko hamulce. Skąd takie porównanie? Cóż, szanse sprzedaży są trochę jak kierownica, która pozwala handlowcom pozostać na właściwej drodze i korygować trasę - czyli podejmować trafne działania sprzedażowe.

Czym właściwie jest widok szans sprzedaży?

Jest to tablica Kanban podzielona na etapy, które odpowiadają poszczególnym fazom lejka sprzedaży. Handlowcy mogą tutaj zbierać tematy dotyczące sprzedaży - każdy kafelek jest właśnie jedną z nich. Już na pierwszy rzut oka kafelek informuje, kto jest odpowiedzialny za daną szansę i na jakim etapie jest w całym procesie sprzedaży, a ikony informują o stanie zadań związanych z tą szansą. Pozwala to skutecznie zweryfikować, czy zaplanowano niezbędne działania.



Widok szans sprzedaży jest również świetnym sposobem dla menedżera do skutecznego monitorowania pracy działu. Informacje zebrane w szansach sprzedaży można wyświetlić w postaci raportów, o których za chwilę sobie opowiemy.

Chcesz bezpłatnie wypróbować funkcje systemu CRM w Twojej firmie?

Napisz do nas, aby zyskać dostęp do bezpłatnej 30-dniowej wersji systemu CRM


2 - Baza wiedzy o klientach oraz planowanie w niej zadań

Jest to chyba najbardziej podstawowy element każdego systemu CRM dla firm. Baza wiedzy klientów jest niczym innym jak miejscem, w którym przechowywane są wszystkie informacje o kontrahentach. System przechowuje dane w spójny sposób, dlatego pracownicy mogą łatwo do nich dotrzeć w dowolnym momencie. Jakie informacje mogą być przechowywane w systemie? Począwszy od rzeczy tak podstawowych, jak adres i nazwa firmy (które można automatycznie pobrać z bazy danych GUS), aż po szczegóły rozliczeń z klientami, takimi jak niezapłacone faktury czy obroty z danym kontrahentem. Z zakładki „dokumenty” szybko przejdziesz do listy dokumentów - faktur, zamówień lub ofert.

Co więcej, można przypisywać zadania do kartotek klientów. Jak to działa w praktyce? Wyobraź sobie, że potencjalny klient jest na pierwszym etapie ścieżki sprzedaży. Sprzedawca kontaktuje się z nim w celu umówienia spotkania. Świetnie, zaplanowane spotkanie to duży krok na przód. Co dalej? Wprowadza je do kalendarza, łącząc z określonym klientem. Tak przypisane mogą zostać dowolne zadania - spotkanie, szkolenie, prezentacja produktu i tak dalej.


3 - Ofertowanie

Ofertowanie jest jednym z najbardziej istotnych etapów na całej ścieżce sprzedaży. Dobrze przemyślany CRM dla firm może okazać się również tutaj bardzo pomocny - dzięki funkcji zarządzania ofertowaniem umożliwia błyskawiczne tworzenie ofert, automatyczne wypełnianie informacji o klientach i natychmiastowe dodawanie produktów z bazy systemowej. Zaakceptowane oferty system w prosty sposób przekształci w zamówienie. Ułatwienie tych czynności handlowcowi oznacza oszczędność jego czasu, który można spożytkować na coś bardziej produktywnego - jak na przykład budowę relacji z klientami.



Warto zapewnić spójność między ofertowaniem a składaniem zamówień. Utworzoną ofertę można zapisać w pliku PDF, którego wygląd da się edytować. Po utworzeniu piękny i estetyczny szablon może być używany do wszystkich ofert wystawianych przez dowolnego sprzedawcę w firmie. Historia ofert złożonych konkretnemu klientowi będzie oczywiście widoczna w jego kartotece. To z kolei ułatwia dostęp do wysłanych ofert, na przykład w przypadku zmiany przedstawiciela handlowego.


4 - Raporty sprzedażowe

Raporty sprzedażowe to funkcje, z których każdego dnia korzystają setki naszych użytkowników. Są one niezbędne dla menedżerów działów handlowych, ale przydają się również w codziennej pracy sprzedawców. Kierownicy są w stanie bardzo dokładnie śledzić pracę przedstawicieli handlowych, a ci, z kolei, mogą w łatwy sposób sprawdzić, który z ich klientów kupuje najwięcej. Poniżej wymieniamy najpopularniejsze raporty w naszym CRM dla firm:

Aktywność handlowców - jest to raport, który wskazuje, jak aktywni w wyznaczonym okresie byli poszczególni handlowcy oraz czym się zajmowali.

Lejek sprzedaży - ten raport przedstawia na wykresie wartość szans sprzedaży, z podziałem na etapy, na których się znajdują.

Konwersja lejka - raport informujący o konwersji szans pomiędzy poszczególnymi fazami. Menedżerowie mogą dzięki niemu w prosty sposób rozpoznać wąskie gardła w procesie sprzedaży.


5 - Integracje

Integracje są oknem dla wszystkich systemów CRM na świat zewnętrzny, dlatego ta funkcja również wylądowała na naszej liście. Jest to podstawowa metoda dwukierunkowej wymiany danych z programami magazynowymi i pocztowymi. W rezultacie kluczowe informacje z programów zewnętrznych są importowane do systemu CRM, umożliwiając scentralizowane zarządzanie danymi przedsiębiorstwa. Integracja z programem handlowym toruje drogę do automatycznej aktualizacji stanów magazynowych oraz informacji o produktach i cenach. Jest to rozwiązanie, które oszczędza mnóstwo czasu, ponieważ sprzedawcy nie muszą ręcznie kopiować danych podczas tworzenia zamówień.

Chcesz bezpłatnie wypróbować funkcje systemu CRM w Twojej firmie?

Napisz do nas, aby zyskać dostęp do bezpłatnej 30-dniowej wersji systemu CRM


Więcej informacji na temat efektywnej pracy na systemach CRM znajdziesz, między innymi, tutaj: