Dashboard managera – jeden rzut oka, by poznać sytuację całej firmy

Dashboard managera – jeden rzut oka, by poznać sytuację całej firmy

Jesteś managerem i każdego dnia podejmujesz decyzje, od których zależy rozwój firmy? Opierasz się na danych, czy masz kryształową kulę, która daje Ci właściwe odpowiedzi? Przeczytaj ten artykuł, a dowiesz się:

  • Czym jest dashboard managera?
  • Dlaczego menedżerowie chętnie z niego korzystają?
  • Jak go przygotować nie tracąc na to całego dnia?

Sprawdź kluczowe wskaźniki efektywności

Dashboard menedżera to narzędzie, które pozwoli Ci szybko zapoznać się z kluczowymi wskaźnikami efektywności (KPI). Jak szybko? Najlepiej, gdy do oceny sytuacji wystarczy rzut oka na dane.

Gdyby np. szef sprzedaży miał przejrzeć kilkadziesiąt dokumentów sprzedażowych, czy przeprowadzić rozmowę z każdym handlowcem w firmie - musiałby poświęcić wiele godzin na dobre rozeznanie.

W XXI wieku nie ma czasu na marnotrawstwo. Jednym z najdroższych zasobów jest czas, dlatego rozsądni menedżerowie starają się maksymalnie go wykorzystać, używając nowoczesnych rozwiązań i optymalizując procesy.

Chcesz być na bieżąco z działaniami Twojej firmy?

Napisz do nas, aby zyskać dostęp do bezpłatnej 30-dniowej wersji systemu CRM

Jak powinien wyglądać dashboard managera?

Jak pewnie wiesz nie ma uniwersalnego rozwiązania. To co powinno znaleźć się na desce rozdzielczej zależy od Ciebie, a właściwie od Twoich potrzeb.

Jesteś menedżerem sprzedaży? Z pewnością chcesz obserwować aktualne wyniki sprzedażowe. Czy to wystarczy? Gdy wszystko idzie zgodnie z planem to możliwe, że tak. Gdy pojawią się przeszkody, pomocne będą dodatkowe dane. Co na przykład?

  • Poziom sprzedaży wg handlowców lub realizacja celów - kto radzi sobie najlepiej a kto najgorzej? Może wózek ciągnie jeden handlowiec lub przeciwnie - jeden odstaje od reszty i potrzebuje wsparcia.
  • Sprzedaż nie jest na odpowiednim poziomie? Cofnijmy się o krok - czy liczba zamówień, ofert i w końcu samych zapytań od klientów jest wystarczająca, aby zapewnić zakładaną sprzedaż w danym okresie?
  • Zespół traci klientów, a wprowadzane usprawnienia są dalekie od rzeczywistych problemów? Może pomocne okaże się tutaj zestawienie przyczyn utraty potencjalnych klientów.
  • Nie wiesz czy handlowcy robią to co zaplanowaliście? Możesz szybko podejrzeć listę aktywności lub przełączyć się na widok szans sprzedaży.

Jeśli korzystasz z systemu, CRM lub innego rozwiązania informatycznego - na pewno zbierasz tam dane, które są dla Twojej firmy, procesu i roli istotne i na tej podstawie zbudujesz zestaw kluczowych wskaźników.

Jako, że CRM jest nam bliski, chcielibyśmy pokazać Ci dashboard managera w kilku wersjach, a następnie jak w kilka sekund zbudować takie narzędzie. By zobaczyć jak powyższe przykłady działają w praktyce obejrzyj odcinek vloga, który znajduje się na początku tego artykułu.

Dashboard managera sprzedaży - przykłady

Dashboard managera to często jedna karta z kluczowymi parametrami. To czy powinna być to jedna czy wiele zakładek, zostawiamy do decyzji Tobie. Na naszym przykładzie jest to pulpit z wieloma zakładami - po to, abyśmy mogli pokazać Ci różne konfiguracje i możliwości. Tworząc własny pulpit - wybierz tylko te elementy, które uważasz u siebie za ważne.

Pierwsza zakładka przedstawia aktywności konkretnej osoby (kierownika):

  • kalendarz,
  • poziom realizacji moich celów - w tym sprzedaży,
  • zadania na dzień w formie listy - jeśli zadań jest bardzo dużo to ich przejrzenie na kalendarzu może sprawiać jakieś problemy, lista jest wtedy wygodniejsza.

Druga zakładka to aktywność handlowców:

  • cele wszystkich handlowców,
  • ofertowanie - procentowy udział handlowców,
  • typy wykonanych aktywności - np. spotkania,
  • ostatnie zdarzenia - co dziś zostało wykonane z notatką.

Trzecia zakładka odnosi się do szans sprzedaży:

  • lejek szans sprzedaży - tutaj: jaka jest wartość szans na danych etapach,
  • przyczyny utraty szans sprzedaży - wraz z komentarzem handlowca,
  • konwersja lejka - wskazuje procentową konwersje szans między etapami.

Kolejna zakładka to sprzedaż:

  • wartość sprzedaży w miesiącach,
  • sprzedaż wg kategorii,
  • sprzedaż wg PH,
  • ranking kontrahentów.

Ostatnia na którą chcemy zwrócić uwagę zawiera:

  • zdarzenia - czyli lista aktywności wykonanych przez handlowców.

Jak stworzyć dashboard managera w kilka minut?

Załóżmy, że kilka z pokazanych przez Asię we vlogu raportów pasuje do Twoich potrzeb. Jak zbudować taki zestaw, pulpit menedżera w CRM?

Zanim zaczniemy, jedna uwaga: tutaj powinny znaleźć się wyłącznie kluczowe wskaźniki. Takie bez których nie jesteś w stanie ocenić czy zmierzacie w dobrym kierunku. Wiemy, że pokusa jest duża, ale nie staraj się wrzucić tutaj wszystkich możliwości. I tak z tego nie skorzystasz, będą Cię rozpraszać i zaciemniać pole widzenia.

Przechodzimy do zakładki w systemie CRM i wybieramy:

  • Dynamikę sprzedaży – jest to kluczowy wskaźnik. Sama wartość nic mi nie mówi jeśli nie widzę danych historycznych.
  • Listę zadań i kalendarz, aby nie pominąć zaplanowanych aktywności i spotkań.
  • Listę zdarzeń pracowników, aby obserwować ich działania i móc szybko zareagować.
  • Cele pracowników, aby obserwować ich indywidualne wyniki.

Jaki powinien być pulpit menedżera?

  • Zawiera wyłącznie kluczowe informacje.
  • Jest atrakcyjny wizualnie, spojrzenie na dane powinno wystarczyć, aby zapoznać się z sytuacją.
  • Dobrze, jeśli jest szybki do utworzenia i łatwy do modyfikacji.
  • Podsumowując...

    Mamy nadzieję, że ten artykuł przybliżył Ci działanie pulpitu menedżera. Nie znajdziesz stałego wzoru na jego utworzenie. Dashboard managera powinien być dopasowany do Twoich potrzeb.

    Jeśli chcesz wypróbować CRM w swojej firmie, skontaktuj się z nami, chętnie pomożemy Ci dopasować ten i inne widoki do Twoich potrzeb.

    Chcesz być na bieżąco z działaniami Twojej firmy?

    Napisz do nas, aby zyskać dostęp do bezpłatnej 30-dniowej wersji systemu CRM

    Polecamy również: