
16 przykładów raportowania sprzedaży w firmie
Koniec z poświęcaniem czasu managera na generowanie raportów - system CRM zrobi je za Ciebie!
Systemy CRM od wielu lat wspierają polskie firmy w organizowaniu skutecznego procesu sprzedaży oraz koordynacji pracy, obecnie już nie tylko zespołów sprzedaży, ale całych firm. Managerowie podejmują decyzje biznesowe na podstawie informacji, które posiadają. Z tego względu raportowanie działań jest dla nich bardzo ważne i nie może być pracochłonne, czas to pieniądz.
Nie ma jednego słusznego zestawienia raportów, które sprawdzą się w każdej firmie. Jako właściciele, managerowie na co dzień z pewnością mierzycie wyłącznie kluczowe dla Was wskaźniki. Natomiast, gdy zajdzie taka potrzeba - sięgacie po więcej danych. Jest to zdrowe podejście.
System CRM gromadzi dane na temat potencjalnych transakcji, które obsługiwane są w ramach zarządzania szansami sprzedaży. Ponadto opiera się na dokumentach sprzedażowych (zamówienia, oferty, faktury), a nawet zdarzeniach pracowników. Poniżej prezentujemy konkretne przykłady raportowania sprzedaży w firmie.
Dlaczego warto skorzystać z raportowania sprzedaży w systemie CRM?
Najważniejsze cechy raportowania sprzedaży w CRM to:
- automatyczność,
- aktualność,
- mobilność,
- przystępna forma.
Chcesz raportować sprzedaż Twojej firmy?
Napisz do nas, aby zyskać dostęp do bezpłatnej 30-dniowej wersji systemu CRM
Raportowanie w procesie pozyskiwania nowych klientów / transakcji
Proces sprzedaży od momentu pierwszego kontaktu z klientem wspiera widok zarządzania szansami sprzedaży w CRM. To uporządkowany plan działania dla każdego handlowca. Dobrze zaprojektowany i stale usprawniany zwiększa efektywność pracowników. Na podstawie danych wprowadzanych przez handlowców do CRM tworzone są automatyczne raporty sprzedażowe, które pozwalają monitorować, ocenić i usprawnić cały proces.
Zaliczyć można do nich:
Napływ szans sprzedaży
Raport z którego odczytać można napływ szans w danym okresie oraz ich aktualny status (otwarta, wygrana, przegrana).

Lejek szans sprzedaży w ujęciu ilościowym i wartościowym
Raport z liczbą szans na każdym etapie procesu i ich potencjalną wartością.

Przyczyny utraty
Uporządkowana lista, pogrupowanych powodów utraty szans sprzedaży.
Konwersja lejka
Procentowa informacja o tym ile szans przeszło do kolejnego etapu lub zostało utraconych. Pomocny w identyfikacji wąskich gardeł procesu.

Raportowanie na podstawie zdarzeń - Aktywność pracowników
Raport aktywności pracowników pozwala kierownikowi być na bieżąco z działaniami podwładnych. Bez poświęcania czasu na wielokrotne telefony i dopytywania o szczegóły. Wszystkie informacje na bieżąco pojawiają się na raporcie. Wraz z notatką pracownika. Wiesz kto i co robił, bez poświęcania dodatkowego czasu.

Raportowanie na podstawie dokumentów
Dokumenty zamówień, ofert i faktur pozwalają w systemie CRM na analizę każdego z tych etapów.
Ranking kontrahentów
Ranking kontrahentów to raport oparty na dokumentach sprzedażowych, wskazuje z jakim kontrahentem mieliśmy najniższą i najwyższą sprzedaż.

Ranking sprzedawców
Na tych samych dokumentach oparty jest ranking handlowców. Z raportu możemy odczytać, który handlowiec wygenerował najwyższą sprzedaż w danym okresie.

Sprzedaż w miesiącach
Na podstawie dokumentów faktur możliwe jest raportowanie sprzedaży w danym okresie, wskazując dynamikę sprzedaży.
Ranking kategorii produktowych
Chcesz wiedzieć, która kategoria produktowa generuje Ci największy przychód? Proszę bardzo.

Co ważne - możesz zarządzać fakturami po stronie CRM lub zintegrować nasz system z programem ERP, jeśli z takiego korzystacie.
Oferty i zamówienia w CRM
W przypadku ofertowania i zamówień również możemy zastosować to samo podejście i wyświetlić wartość ofert / zamówień:
- wg PH,
- wg kontrahentów,
- wg kategorii produktowej,
- wg produktu,
- w miesiącach.
Indywidualne raporty
W systemie CRM możliwe jest także tworzenie indywidualnych raportów na podstawie danych zbieranych w CRM lub możliwych do pobrania w procesie integracji z ERP.
Przykłady indywidualnych raportów:
- produktywność zespołu (w tym velocity),
- rentowność współpracy z klientem.
Uprawnienia
System CRM umożliwia zarządzanie uprawnieniami, a więc to Ty możesz zdecydować o tym, kto i jakie raporty będzie mógł wyświetlać.
Podsumowując - raporty sprzedażowe w CRM
Raportowanie sprzedaży nie może być ani trudne ani pracochłonne. Raporty, aby miały sens, muszą przedstawiać aktualne dane. Czas managerów jest zbyt cenny, aby marnowali go na proste i powtarzalne czynności, które z powodzeniem może wykonać za nich np. system CRM.
Chcesz raportować sprzedaż Twojej firmy?
Napisz do nas, aby zyskać dostęp do bezpłatnej 30-dniowej wersji systemu CRM