16 przykładów raportowania sprzedaży w firmie
Koniec z poświęcaniem czasu managera na generowanie raportów sprzedaży – system CRM zrobi je za Ciebie!
Systemy CRM od wielu lat wspierają polskie firmy w organizowaniu skutecznego procesu sprzedaży oraz koordynacji pracy. Obecnie na wykorzystaniu oprogramowania zyskują już nie tylko zespoły sprzedażowe, ale całe firmy. Efektywni managerowie podejmują decyzje biznesowe przede wszystkim na podstawie informacji, które posiadają. Z tego względu raporty z aktywności firmy są dla nich bardzo ważne i nie może być pracochłonne. Przecież czas to pieniądz i należy o niego dbać.
Nie ma jednego słusznego zestawienia niezbędnych raportów sprzedaży, które sprawdzą się w każdej firmie. Jako właściciele, managerowie na co dzień z pewnością mierzycie wyłącznie kluczowe dla Was wskaźniki. Natomiast, gdy zajdzie taka potrzeba – sięgacie po więcej danych. Jest to bardzo zdrowe podejście.
System CRM gromadzi dane na temat potencjalnych transakcji sprzedaży towarów lub usług, które obsługiwane są w ramach zarządzania szansami sprzedaży. Ponadto opiera się na dokumentach sprzedażowych (zamówienia, oferty, faktury), a nawet zdarzeniach pracowników. Poniżej prezentujemy konkretne przykłady raportów sprzedażowych w firmie.
Dlaczego warto skorzystać z raportowania procesu sprzedaży w systemie CRM?
Najważniejsze cechy generowania raportów sprzedaży w CRM to:
- Automatyczność – zestaw raportów efektywności sprzedaży powstaje automatycznie na podstawie danych dotyczących sprzedaży gromadzonych w systemie,
- Aktualność – raporty wyników sprzedaży tworzone są w czasie rzeczywistym i uwzględniają wszelkie najnowsze informacje,
- Mobilność – program CRM dostępny w wersji mobilnej pozwala dokonywać analiz na podstawie raportów sprzedażowych w każdym miejscu i czasie,
- Przystępna forma – powstające w celu zaprezentowania sprzedaży towarów i usług raporty efektywności sprzedaży są atrakcyjne wizualnie.
Chcesz raportować sprzedaż Twojej firmy?
Napisz do nas, aby zyskać dostęp do bezpłatnej 30-dniowej wersji systemu CRM
Umów konsultację
Przykłady raportów sprzedażowych w procesie pozyskiwania nowych klientów/transakcji
Proces sprzedaży od momentu pierwszego kontaktu z klientem wspierany jest przez widok zarządzania szansami sprzedaży w CRM. To uporządkowany plan działania dla każdego członka zespołu sprzedażowego. Dobrze zaprojektowany i stale usprawniany zwiększa efektywność pracowników. Na podstawie danych dotyczących tego obszaru, które wprowadzane są przez handlowców do CRM tworzone są automatyczne raporty szczegółowe sprzedaży pozwalające monitorować, ocenić i usprawnić cały proces budowania relacji z kontrahentem.
Do najważniejszych raportów sprzedażowych dotyczących szans sprzedaży zaliczyć można:
Napływ szans sprzedaży
Raport sprzedaży pokazuje napływ szans w danym okresie oraz ich aktualny status (otwarta, wygrana, przegrana). Dzięki raportowi sprzedaży tego typu możliwa jest analiza napływających szans i prognozowanie sprzedaży.
Raport lejka sprzedażowego w ujęciu ilościowym i wartościowym
Raport pokazuje liczbę szans na każdym etapie procesu i ich potencjalną wartość. Zestawienie to pokazuje liczbę transakcji możliwych do realizacji i potencjalne kwoty sprzedaży. Dzięki temu możliwa jest ocena stanu wykonania planu sprzedaży produktów i usług.
Raport statusu leadów - przyczyny utraty szans
Ten raport efektywności sprzedaży dostarcza dane w postaci uporządkowanej listy pogrupowanych szans sprzedaży według powodów ich utrat. Zestawienie pokazuje liczbę transakcji, które nie doszły do skutku wraz z przyczyną rezygnacji.
Konwersja lejka sprzedażowego
Raport konwersji lejka sprzedażowego przedstawia procentową informację o tym ile szans przeszło do kolejnego etapu lub zostało utraconych. To raport analizy sprzedaży pomocny w identyfikacji wąskich gardeł procesu sprzedaży produktów lub usług.
Tworzenie raportów na podstawie zdarzeń
Raport z aktywności pracowników pozwala kierownikowi być na bieżąco z działaniami podwładnych. Bez marnowania czasu na wielokrotne telefony i dopytywanie o szczegóły. Wszystkie informacje na bieżąco pojawiają się na raporcie wraz z notatką pracownika zespołu sprzedażowego. Wiesz, kto i co robił, bez poświęcania dodatkowego czasu.
Analiza sprzedaży produktów na podstawie dokumentów
Dokumenty zamówień, ofert i faktur pozwalają w systemie CRM na analizę każdego z tych procesów z wykorzystaniem raportów efektywności sprzedaży. Dzięki nim będziesz w stanie monitorować swój plan sprzedaży z uwzględnieniem kontrahentów, handlowców, kategorii produktów oraz wartości dokumentów. Każdy z raportów wyników sprzedaży charakteryzuje się dużą elastycznością w zakresie ustawień. Możliwe jest dostosowanie raportu sprzedaży i przedstawienie własnego zestawienia. Do wyboru masz:
Raportowanie działań sprzedażowych z podziałem na kontrahentów
Ranking kontrahentów to raport wykonany na podstawie kwoty transakcji z dokumentów sprzedażowych (faktur). Dzięki raportowi sprzedaży pokazującemu z jakim kontrahentem mieliśmy najniższą i najwyższą wartość sprzedaży produktów, z łatwością można ocenić jakość współpracy.
Raport wyników sprzedaży handlowców
Na tych samych dokumentach oparty jest ranking handlowców. Raport pokazuje, który handlowiec miał największą liczbę transakcji i wygenerował najwyższą kwotę sprzedaży produktów w okresie objętym raportem.
Raport sprzedaży produktów w miesiącach
Na podstawie dokumentów faktur możliwe jest raportowanie sprzedaży produktów w danym okresie (np. raport miesięczny lub inny raport okresowy). Tego rodzaju zestawienie wykorzystywane jest do analizy dynamiki sprzedaży.
Ranking sprzedaży produktów wg kategorii
Chcesz wiedzieć, która kategoria produktowa generuje Ci największy przychód? Proszę bardzo, oto szczegółowy raport sprzedaży produktów przypisanych do odpowiednich kategorii.
Co ważne – możesz zarządzać fakturami po stronie CRM lub zintegrować nasz system z programem ERP, jeśli z takiego korzystacie.
Raporty sprzedażowe dotyczące ofert i zamówień
W przypadku ofert i zamówień również możemy zastosować to samo podejście i wyświetlić kwoty transakcji z ofert lub zamówień:
- wg pracownika handlowego,
- wg kontrahentów,
- wg kategorii produktowej,
- wg produktu,
- w miesiącach.
Indywidualny raport z aktywności zespołu
W systemie CRM możliwe jest także tworzenie raportów niestandardowych na podstawie danych dotyczących sprzedaży i innych obszarów gromadzonych w CRM lub możliwych do pobrania w procesie integracji z ERP.
Przykłady raportów niestandardowych dotyczących sprzedaży:
- produktywność zespołu (w tym velocity),
- rentowność współpracy z klientem.
Uprawnienia do raportów sprzedażowych
System CRM umożliwia zarządzanie uprawnieniami, a więc to Ty możesz zdecydować o tym, kto i jakie niezbędne raporty sprzedaży pozwalasz wyświetlać swoim pracownikom.
Tworzenie raportów sprzedaży w CRM – podsumowanie
Raportowanie sprzedaży produktów i usług nie może być ani trudne ani pracochłonne. Różne rodzaje raportów sprzedażowych, aby miały sens, muszą przedstawiać aktualne dane dotyczące sprzedaży. Czas managerów działu sprzedaży jest zbyt cenny, aby marnowali go na proste i powtarzalne czynności, które z powodzeniem może wykonać za nich np. system CRM. Przenieś tworzenie raportów sprzedaży Twojego przedsiębiorstwa do oprogramowania informatycznego i ciesz się automatyzacją dzięki raportowi sprzedaży.
Chcesz dowiedzieć się więcej o tworzeniu raportów sprzedaży dopasowanych do Twoich potrzeb? Skontaktuj się z nami!
O innych możliwościach programu CRM wspierającego zespół sprzedażowy piszemy także tutaj:
- Wsparcie sprzedaży – jak CRM może pomóc menedżerom w realizacji planu sprzedaży?
- Wykorzystaj program do tworzenia ofert handlowych w celu poprawy swoich działań sprzedażowych
- Lejek sprzedażowy - uporządkowany proces sprzedaży produktów i usług
- Dashboard managera – jeden rzut oka, by poznać sytuację całej firmy
Chcesz poznać korzyści z raportowania sprzedaży?
Napisz do nas, aby zyskać dostęp do bezpłatnej 30-dniowej wersji systemu CRM
Umów konsultację